WARUNKI UDZIELENIA WSPARCIA:
O dotację udzielaną na podstawie art. 15 zze4a ustawy mogą starać się mikroprzedsiębiorcy
i mali przedsiębiorcy:
- którzy na dzień 30 września 2020 r. prowadzili działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży środków spożywczych, papierniczych i piśmienniczych na rzecz uczniów, słuchaczy lub wychowanków na terenie jednostek systemu oświaty, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, oznaczoną według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) 2007, jako rodzaj przeważającej działalności, w jednym z dwóch kodów:
• 47.19.Z Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach;
- których przychód z działalności w rozumieniu przepisów podatkowych był niższy co najmniej o 40% w miesiącu wskazanym we wniosku w stosunku do przychodu uzyskanego we wrześniu 2019 r. lub we wrześniu 2020 r. We wniosku przedsiębiorca może wskazać jeden z następujących miesięcy, w którym nastąpił spadek przychodów: listopad 2020 r., grudzień 2020 r., styczeń 2021 r., luty 2021 r. albo marzec 2021 r. Jeśli przedsiębiorca wskazał określony miesiąc w złożonym wcześniej wniosku, nie może wskazać tego samego miesiąca w kolejnym wniosku. Natomiast miesiąc, do którego przedsiębiorca porównuje spadek przychodów (wrzesień 2019 r. lub wrzesień 2020 r.) może być wskazany w więcej niż jednym wniosku. Zatem, przedsiębiorca może złożyć maksymalnie 5 wniosków o dotację w wybranym przez siebie terminie, ale nie później niż do 30 września 2021 r. (np. może złożyć wszystkie wnioski w jednym dniu).
- którzy na podstawie ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców nie mieli zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej na okres obejmujący dzień 30 września 2020 r.
- Dotacja jest udzielana w wysokości do 5 tys. zł. i w zależności od liczby miesięcy, w których nastąpił spadek przychodów, jednak nie więcej niż pięciokrotnie.
- O dotację mogą ubiegać się także ci mikroprzedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają
i nigdy nie zatrudniali pracowników
- Przedsiębiorca wylicza spadek przychodów w odniesieniu do całości przychodów
z działalności gospodarczej, a nie jedynie z "części" oznaczonej określonym kodem PKD.
- O dotację mogą ubiegać się mikroprzedsiębiorcy i mali przedsiębiorcy, którzy posiadają pisemne zaświadczenie wystawione przez dyrektora jednostki systemu oświaty o tym, że byli związani przez okres co najmniej 14 dni w miesiącu, w którym wystąpił spadek przychodów umową najmu powierzchni przeznaczonej do prowadzenia działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15zze4a ust. 1 ustawy.
- Dotację dla mikroprzedsiębiorców i małych przedsiębiorców można łączyć z innymi formami wsparcia ze środków publicznych. O dotację może więc ubiegać się podmiot, który uzyskał m.in. pożyczkę na podstawie art. 15zzd ustawy. Należy tylko pamiętać o tym, że nie można przeznaczyć dwóch lub więcej rodzajów dofinansowania ze środków publicznych na pokrycie tych samych kosztów
- Dotacja jest bezzwrotna pod warunkiem, że mikroprzedsiębiorca lub mały przedsiębiorca będzie wykonywał działalność gospodarczą przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia dotacji. Za datę udzielenia dotacji uznaje się dzień wypłaty środków przez PUP na konto przedsiębiorcy.
- Spełnienie przez przedsiębiorcę warunku wykonywania działalności gospodarczej przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia dotacji będzie sprawdzane przez PUP, który poinformuje przedsiębiorcę o wyniku tej weryfikacji.
- Jeśli przedsiębiorca nie spełni warunku wykonywania działalności gospodarczej przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia dotacji – ma obowiązek zwrotu dotacji.
- W przypadku konieczności zwrotu dotacji w związku z niespełnieniem przez przedsiębiorcę warunku wykonywania działalności gospodarczej przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia dotacji, PUP przygotuje i prześle do przedsiębiorcy harmonogram spłat dotacji wraz z numerem rachunku bankowego, na który przedsiębiorca zobowiązany będzie zwrócić dotację.
- Okres zwrotu dotacji nie może przekroczyć 12 miesięcy, przy czym rozpoczęcie zwrotu dotacji będzie następowało po trzymiesięcznym okresie karencji liczonym od dnia udzielenia dotacji.
- Zwrot dotacji może być dokonany przed terminem określonym w harmonogramie spłat dotacji, wyłącznie po uprzednim uzgodnieniu z PUP.
- W przypadku niezwrócenia przez przedsiębiorcę dotacji zgodnie z harmonogramem ustalonym przez PUP, nalicza się odsetki ustawowe za opóźnienie od dnia wymagalności spłaty dotacji.
- Przychód z tytułu udzielonej dotacji nie stanowi przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych.
- Mikroprzedsiębiorca lub mały przedsiębiorca, który wykorzystał przyznaną dotację niezgodnie z przeznaczeniem, nie poddał się kontroli, złożył niezgodne ze stanem faktycznym przynajmniej jedno z wymaganych oświadczeń lub nie spełniał innych warunków do udzielania dotacji, jest obowiązany do zwrotu w całości otrzymanej dotacji
Zasady udzielania dotacji będą dostępne na stronie swidnik.praca.gov.pl w zakładce tarcza antykryzysowa
Sposób składania wniosku:
Wniosek o dotację będzie można składać od dnia 23.07.2021 r. w Powiatowym Urzędzie Pracy w Świdniku - terytorialnie właściwym ze względu na siedzibę mikroprzedsiębiorcy
i małego przedsiębiorcy tylko i wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem portalu praca.gov.pl. Wnioski złożone w formie papierowej nie będą rozpatrywane.
W celu złożenia wniosku należy:
- wejść na portal praca.gov.pl,
- wybrać opcje: "tarcza antykryzysowa" – „logowanie" – „organizacja"
- wybrać opcję "Wniosek o udzielenie dotacji na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy i małego przedsiębiorcy przyznawanej na podstawie art. 15zze4a"
- wybrać z listy jako adresata "Powiatowy Urząd Pracy w Świdniku",
- wypełnić udostępniony formularz.
Wypłata dotacji nastąpi jednorazowo po zaakceptowaniu wniosku przez PUP w Świdniku, nie później niż w terminie 2 dni roboczych, na rachunek wskazany przez przedsiębiorcę we wniosku.
W przypadku dodatkowych pytań zapraszamy do kontaktu telefonicznego: numer telefonu 81 461 35 18, 733 900 851, 81 461-35-15, 733 900 845 lub za pośrednictwem
e-mail: lusw@praca.gov.pl