Art. 15zzq ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem CO VID-19,
innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych
(Dz. U. poz. 374 i 568), dodany ww. ustawą z dnia 31 marca 2020 r., przewiduje przedłużenie okresu ważności zezwoleń na pracę, w tym zezwoleń na pracę sezonową, który kończyłby się w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, ogłoszonego w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2. Okres ten ulega przedłużeniu z mocy prawa do końca 30 dnia po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, w zależności od tego, który stan obowiązywał
jako ostatni. Stan zagrożenia epidemicznego został wprowadzony rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 13 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego (Dz. U. poz. 433)
od dnia 14 marca 2020 r., a stan epidemii -rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia
20 marca 2020 r.w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii (Dz. U. poz. 491, z późn. zm.). Przedłużenie okresu ważności zezwoleń na pracę z mocy prawa dotyczy zatem tych przypadków, w których końcowy termin ważności określony w zezwoleniu upływa po dniu 13 marca 2020 r.
Analogiczne rozwiązania są przewidziane w art. 15zzq ust. 3 ustawy z dnia 2 marca
2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem
i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, dotyczącym oświadczeń o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi.
Natomiast art. 15z ¹ ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r. – o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS Cov-2 mówi, że:
1. W przypadku cudzoziemca, który w dniu, od którego po raz pierwszy
ogłoszono stan zagrożenia epidemicznego w związku z zakażeniami
wirusem SARS-CoV-2 przebywał na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
1) na podstawie wizy Schengen,
2) na podstawie wizy wydanej przez inne państwo obszaru Schengen,
3) na podstawie dokumentu pobytowego wydanego przez inne państwo
obszaru Schengen,
4) w ramach ruchu bezwizowego,
5) na podstawie wizy długoterminowej wydanej przez inne państwo
członkowskie Unii Europejskiej niebędące państwem obszaru Schengen,
jeżeli zgodnie z przepisami prawa Unii Europejskiej uprawnia ona do
pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
6) na podstawie dokumentu pobytowego wydanego przez inne państwo
członkowskie Unii Europejskiej niebędące państwem obszaru Schengen,
jeżeli zgodnie z przepisami prawa Unii Europejskiej uprawnia ona do
pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej– jego pobyt na tym
terytorium uważa się za legalny od dnia następującego po ostatnim dniu
legalnego pobytu wynikającego z tych wiz, dokumentów lub ruchu
bezwizowego, do upływu 30. dnia następującego po dniu odwołania stanu
zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, w zależności od
tego, który obowiązywał jako ostatni.
2. Cudzoziemcy, o których mowa w ust. 1, są uprawnieni do wykonywania
pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie pobytu
uznawanego za legalny, o którym mowa w ust. 1, jeżeli posiadają ważne
zezwolenie na pracę lub ważne zezwolenie na pracę sezonową.
3. Cudzoziemcy, o których mowa w ust. 1, są uprawnieni do wykonywania
pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie pobytu
uznawanego za legalny, o którym mowa w ust. 1, jeżeli posiadają
oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy wpisane do ewidencji
oświadczeń na podstawie art. 88z ust. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o
promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, w tym oświadczenie, które
zgodnie z art. 15zzq ust. 3 umożliwia wykonywanie pracy w okresie lub
okresach nieobjętych oświadczeniem.
Omówienie rozwiązań dotyczących przedłużenia legalnego pobytu cudzoziemców, w tym szczegółowy materiał informacyjny, znajduje się na stronie internetowej Urzędu do Spraw Cudzoziemców https://udsc.gov.pl/epidemia-koronawirusa-specjalne-rozwiazania-dla-cudzoziemcow/